Vi behöver vara säkra på att vi har
tillräckligt med utbildad personal
i vården i Sverige.
Nationella vård-kompetens-rådet
ska arbeta med det.
Rådet ska samordna kompetens-försörjningen
i hälso- och sjukvården.
Den ska bli bättre
och mer effektiv
i hela Sverige.
Det är målet med rådets verksamhet.
Vården ska bli bättre
Hälso- och sjukvården
behöver bli mer effektiv.
Om vi planerar vården bättre tillsammans
kan vården bli bättre.
Då kan vi få en sjukvård som är
- mer jämlik.
- säkrare.
- hållbar.
Det är utgångs-punkten för rådets arbete.
Det här är rådets över-gripande mål
Rådets stora mål är att samordna
kompetens-försörjningen
i hälso- och sjukvården.
De ska effektivisera den.
Det gäller för hela Sverige.
Rådet tre del-mål är att rådet ska:
- Samordna och få människor att samverka
kring kompetensförsörjningen i vården.
Det gäller både i hela Sverige och i regionerna. - Arbeta för kompetens-försörjning
som är byggd på kunskap. - Ta fram fakta till aktörerna
om vilka behov av
kompetens-försörjning det finns.
Vad behöver vi i dag?
Vad behövs i framtiden?
Rådet arbetar med mål
i FN:s Agenda 2030
Agenda 2030 handlar om hållbarhet.
Det finns 17 globala mål.
Världens länder ska försöka jobba mot de målen.
Rådets verksamhet berör de här målen
i Agenda 2030:
- Mål 3 om god hälsa och välbefinnande.
- Mål 5 om jämställdhet.
- Mål 10 om minskad ojämlikhet.
- Mål 16 om hållbar utveckling.
Läs mer på lättläst om Agenda 2030
hos Myndigheten för delaktighet