Om Nationella vårdkompetensrådet

Nationella vård-kompetens-rådet
är ett råd-givande forum.
De samordnar kompetens-försörjning
inom hälso- och sjukvård
och tandvård.
Det handlar om att ha tillräckligt med utbildad personal.

Rådet kartlägger och arbetar för att
kompetens-försörjningen ska bli ännu bättre.

De här är med i rådet

Nationella vård-kompetens-rådet
bildades 2020.
Det var regeringen som gav uppdraget att bilda det.
Rådet finns på Socialstyrelsen.

Rådet är en mötesplats för samverkan.
De här ska samverka med varandra:

  • Regioner
  • Kommuner
  • Socialstyrelsen
  • Universitet och högskolor
  • Universitets-kanslers-ämbetet (UKÄ)

I rådet finns 13 personer som är ledamöter.
Det är regeringen som väljer dem.

Socialstyrelsen har ansvar för att
planera och organisera
rådets arbete.
Det gör Socialstyrelsen tillsammans med UKÄ.

Rådet har fyra möten per år.
Om det behövs kan de ha extra-möten.

Det här gör rådet

Uppdraget handlar i första hand om
de yrkes-grupper som
kräver utbildning på högskola.

Det här ska rådet göra:

  • Arbeta för att vi ska ha tillräckligt med
    utbildad personal
    inom hälso- och sjukvård
    och tandvård.
    Rådet ska arbeta lång-siktigt.
    De ska samordna och kartlägga.
    Kompetens-försörjningen ska bli mer effektiv.
  • Få olika aktörer att samverka.
    Aktörerna ska alla ha samma bild av
    vilka behov det finns av
    kompetens-försörjning i vården.
    Det ska rådet se till att de har.
  • Ta fram fakta.
    Rådet ska sen bedöma behoven av
    kompetens-försörjning.
    Det gäller både nu och i framtiden.
  • Ge bedömningarna till dem som
    arbetar med de här frågorna och bestämmer.
    Det kan vara lokalt, i regionen
    eller på Sverige-nivå.
  • Samarbeta med sjukvårds-regionerna.
    Rådet ska föra en dialog med dem.
Senast uppdaterad:
Publicerad: